Nem exhibicionizmus szülte ezt a bejegyzést, csupán demonstrálni akarom az AKG speciális dolgait, hogy a későbbiekben érthetőek legyenek. Bizonyára lesz, amit, kihagyok, kérdezzetek kommentben nyugodtan. Valamikor majd összerakok egy kisszótárat is.

A kritikák nagy részéről meg kell jegyeznem, hogy csak a saját évfolyamomról tudok tájékoztatást nyújtani. Nem rendelkezem sok komával más osztályokból, de azok a kritikák, melyek az iskola egészére vonatkoznak, természetesen rájuk is igazak.
Hm, kell egy szinonima a kritika szóra, különben itt röpködni fognak a szóismétlések.
 
Reggel hulla álmosan felkelek. Beérek negyed kilencre, a nyitásra, ahol a kisiskola közös terében összegyűlünk és a patrónusok elmondják a nap aktualitásait.
Remek, egy mondatra jut négy megmagyarázandó fogalom, lassan fogunk haladni. A nyitás az az első óra előtti negyed órát kitöltő történet, ezzel kezdődik a nap, ekkor már ott kell lenni. Aki elkésik… azzal semmi sem történik. Elméletben ilyenkor mondják el a nap legfontosabb eseményeit vagy a vizsgák, dolgozatok kapcsán a tudnivalókat, de természetesen nincs mindennap mit mondani. Van, amikor egy évforduló vagy valami más kapcsán próbál egy tanár mondani valamit az egész nyitást a pokolba kívánó gyerekeknek, máskor meg annyira nincs mit mondaniuk, hogy vicceket olvasnak fel vagy játékokat próbálnak meg lenyomni az ülve szendergő gyerekek torkán. Jellemző, hogy a táborokban iváson kapott gyerekek büntetése az (is), hogy három hétig nyitást tartanak. Ez egyszerre nevetséges és szomorú.
A kisiskola egy elválasztott rész, ahol az évfolyam tartózkodik. Ott vannak a kupacok osztálytermei, az évfolyam tanárija és hasonlók. Kis saját tér az évfolyamnak, általában itt tartózkodunk, természetesen a tornaórákat és hasonlókat nem itt tartják. A közös tér a kisiskola egyik része, ami, nos, a közös tér. Hogy mondjam, egy terem(szerűség), ahol csak padok vannak, növények meg ablakok, a folyosóról ajtó nélkül nyílik. Gyakorlati jelentősége nulla, mindenki a kupactermekben (egyelőre nevezzük az egyszerűség kedvéért osztályteremnek, nagyjából lefedi) tartózkodik a szünetekben.
A patrónusok… na ez hosszú lesz. A szó jelentését bizonyára mindenki ismeri, a legegyszerűbb, ha azt mondom: pártfogó. Adott egy szaktanár, aki voltaképp a pótszülőd lesz, valaki, aki a legközelebb fog normál körülmények közt állni hozzád. A tanár, aki már nem tanár, hanem valami sokkal több. Akivel megbeszéled azt, amit otthon nem mersz elmondani, aki jól ismer téged. Ez tényleg egy fantasztikus elképzelés, le a kalappal, szentségként is kezeli az iskola. Leszögezném, a patrónusi rendszer még most sincs teljességgel romokban, sokak elképzelését és igényeit ma is lefedi, ám szerintem messze van a tökéletesről. A patrónusokról mint olyanokról külön posztot/posztokat fogok írni a későbbiekben.
A patrónusokat a nyitótáborban (tanévkezdet illetve itt az iskolába járás előtti augusztusi összerázó tábor) választják ki a gyerekek hat jelölt közül, akikkel mind beszélgetnek kis csoportokban és a tábor végén egytől hatig sorszámozva listát állítanak. Természetesen egy csibébe 10-12 gyerek fér, így helyenként előfordul, hogy valakinek az lesz a patrónusa, akit harmadik helyre írt. Hosszas megbeszélések tárgya ez a tábor során a tanárok között. A patrónus alá tartozó gyerekek kollektívája az ún. csibe. A csibéknek szerda délutánonként van egy másfél órás kötetlen csibefoglalkozásuk – amit mi mindig csibeként emlegetünk, de a zavar elkerülése érdekében most a hivatalos elnevezést használom -, amit a csibe és a patrónus azzal tölt, amivel akar. Természetesen a csibe szónak van egy harmadik jelentése is, a patrónusom nekem a patrónusom, én a patrónusomnak a csibéje vagyok. Tehát a csibe a csibébe tartozó egyénre is vonatkozhat. A gyakorlatban nem bonyolult ez ennyire, de kívülről bizonyára az.
Két csibe kollektívája a kupac. A kupacoknak együtt vannak órái (nem mind), a kupacokat legegyszerűbb a /a, /b és /c felállás elemeiként felfogni, konkrétan semmi különbség nincs a fogalmak között.
Mint mondtam, nem minden órát töltünk a kupacunkkal. Erről és az órarendről a következő posztban.