Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Az osztály - az osztálynak

Most írtam egy levelet a patrónusplmal, hogy a táborban nézzük meg Az osztályt. Ezt a filmet szerintem minden gimnazistának látnia kellene. Nyolcadikban, kilencedikben. Mi majd most fogjuk, ha fogjuk. Szerintem nagyon jó hatással lenne a társaságra (már akire).

Íme az e-mail, amit elküldtem I.-nek, hogy majd továbbítsa, ha érdemesnek találja rá:

"Szeretném a patrónusi gárda figyelmébe ajánlani Az osztály c. filmet, a közelmúltban adta az m2. Bennem nagyon mély nyomot hagyott. Ez a nemzetközileg elismert film az iskolai brutalitást ábrázolja, elképesztően szuggesztív módon. Ezt a filmet szerintem minden gimnazistának látnia kellene. Lenne rá mód, hogy kötelező esti programként levetítsük az osztálynak a táborban?
Ahelyett, hogy az én félprofi, el-elkalandozó stílusomban leírnám, milyen is a film, íme néhány professzionálisabban megfogalmazott kritika és vélemény:

http://port.hu/az_osztaly_klass/pls/fi/films.film_page?i_perf_id=13171140&i_topic_id=1
http://www.imdb.com/title/tt0988108/
http://uk.rottentomatoes.com/m/the_class/
http://www.filmkatalogus.hu/Az-osztaly--f24808

Előre is köszönöm már csak a megfontolást is."

A fejleményekről értesítelek titeket.

0 Tovább

GO GO Power Rangers! (óóóó YE)

Elnézést a faramuci szójátékért. Csupán ezzel szándékoztam felvezetni a közgáz két tanítási válfajának (GO és YE) bemutatását.

Ez a két lehetőség teljességgel vagylagos. Jellemzően a YE hetedik elején egy nagyon érdekes dolognak tűnt számomra, hogy aztán tizedikre, amikor választani kellett a GO és a YE között, a lehető leghamarabb menekülni kezdtem már az ötlet elől is.
 
A GO (Gazdálkodj Okosan) szimpla közgazdaságtan, kötvény, részvény, bank, súlyadó, biztosítás, euró, ez, az, emez, amaz. Elöljáróban az Óráról órára-poszthoz: én nagyon szerettem, sokan kevésbé. Engem mondjuk egyébként is érdekelnek a reáldolgok. Plusz érdekes, hogy a közelmúlt gazdasági szempontból talán legkaotikusabb évében volt szerencsénk tanulni ezekről.
 
A YE az érdekesebb, újabb példája az AKG azon ötleteinek/intézkedéseinek/módszereinek, ami az új szárny felépítése utáni anyagi nehézségek okán bekövetkező intellektuális hígulás után sokat vesztett értékéből és eredményességéből.
A YE (Young Enterprise) egy nemzetközi ötledék, lényege az, hogy a gyerekek csinálnak egy kis cégecskét, kitalálnak egy terméket, részvényeket adnak ki az iskolában, a terméket versenyekre viszik, ésatöbbi, ésatöbbi, ésatöbbi. Ez egy nagyon jó gondolat! Ezzel semmi baj sincs! Itt sikertörténetek vannak!
A probléma ott kezdődik, amikor Szarokasulira Szilárd rájön, hogy megfelelő szarkavarással a YE keretein belül az egész évet megúszhatja anélkül, hogy bármit kelljen csinálnia.
 
Mindig is a differenciálás híve voltam. Az AKG alapfilozófiájának azon része, hogy „nem jutalmazunk, nem büntetünk”, meglátásom szerint (a jelenlegi „felhígult” diákközösségben, ne feledjük) csupán oda vezet, hogy a rendszer normális működését erőn felül elősegítő (vagy akár csak nem gátoló) egyének azt fogják érezni: „Minek? Még a mi fejünkre szarnak jobban” (hiszen, ne feledjük, aki rinyál, akivel baj van, arra figyelni kell).
A YE egy zseniális ötlet, de nem engednék rá mindenkit. Lennének emberek, akiket köteleznék arra, hogy a hétköznapi órai keretek között zajló órákra menjenek, mert négy év után pontosan lehet tudni, ki az, aki csupán a bliccelési lehetőséget keresi a YE-ben, ahol sokkal enyhébb a tanári felügyelet.
 
Vannak a fent jelzett sikertermékek és a „normál” produkciók, az ilyenek, akik csinálgatták, csinálgatták, bőszen plakátolgatták a suliban, de azért szerették, amikor lehet, mellőzni a gyűléseket és hasonlókat. Amolyan hétköznapi kamaszok teljességgel elfogadható munkaeredménye.
És vannak azok, akiknél a tanár kijelenti, hogy nem hajlandó a továbbiakban vezetni a csoportot, mert felháborítja, hogy mennyire leszarják a produktumot.
 
Van különbség a három variáns közt. Megkockáztatom, a legelsőt leszámítva mindegyiknek a GO-ra kellett volna menniük a nettó begyűjtött információmennyiséget nézve.

 

0 Tovább

Szimptómák – 3.: Rinyafüggő figyelem

Először is, itt megtalálhatjátok a tervezett posztok listáját, ugyanitt kérhettek ti is szösszeneteket a titeket érdeklő témákról.

Na, ezt is letudtuk. Folytassuk tehát az ígéretek kapcsán elkezdett történetet.
Nem tudom, tapasztaltátok-e már, hogy azokra valahogy sokkal nagyobb figyelmet fordít akár a média, akár a politika, akár bármi más, akik, khm, rinyálnak? Érthetünk ez alatt tüntetést, felvonulást, szó szerint üvöltözést, asztalra csapást, gyerekes viselkedést, valahogy mindig felhívja a figyelmet az „elkövetőre” és paradox módon jobban meg is kapja, amit akar.
 
Erre az AKG is jó példa egyébként. Erre még csak nem is kell konkrét példákat hoznom, annyira egyértelmű a szituáció: azokon, akik normálisan, mintegy mellékesen megemlítik mondanivalójukat (nyilvánvalóan magamról beszélek most), azon következmény nélkül át lehet lépni. A hőbörgőkön nem annyira lehet.
 
„Játszásiból” kipróbáltam, milyen hőbörgőnek lenni és láss csodát, ha erőltetem, elméletben az igazgatóval is megbeszélhettem volna meglátásaimat. Természetesen ez sohasem lépett túl a szavak szintjén, még csak nem is nekem mondták, hanem édesapámnak.
A történetet ott folytatom, ahol abbahagytam: kijelentettem, hogy most nyíltan destruálok, s megkértem, kommunikálja ezt minden szülői jelentőségével patrónusom felé. Kisebb megbeszélés után ebben meg is állapodtunk, bár végül cselekedete igencsak messze esett a megbeszélttől: lényeg a lényeg, a „nem tartanánk helyesnek” lett a nyomvonal, amin elindultak. Állítólag F. tiltakozására apukám kifejtette, hogy ha „nálam hülyébbek miatt még én vagyok korlátozva, akkor nem rám kellene kihegyezni az ellenállást”. Az alapvető probléma tehát ezzel elsikkadt, de beszélgetésük nagy reformkonyháján kifőzték, hogy „amilyen okos vagyok és intelligensen tudom tálalni a mondanivalómat, akár le is ülhetnék Hornnal”. Ilyet már hallottam annak idején és pontosan tudtam, hogy a patrónusom nem fogja ezt erőltetni egyáltalán, ez úgy el fog felejtődni, ahogy jött. Ráadásul volt egy ilyesféle kis mellékíze is.
 
A továbbiakban az egész ügyön túlléptünk, én is, ők is. A témahetek egyébként is rendkívül nehezen védhető harcállások a tanárok számára, hiszen hivatalosan nem számítanak bele semmilyen tantárgyba sem (ha ezzel blöfföltek volna, első dolgom lett volna megkérni, mutassák meg, melyik tantárgy óráiról van szó és mit csináltunk az adott órán). Mégis, ez a kis eset a gyakorlatban is megmutatta a liberális személyiségközpontú gondolkodás alapeszméjét: ha valamit nagyon akarsz, mondd hangosan és látványosan.
 
El tudjátok képzelni, mekkora nálunk a zaj szó szerint és átvitt értelemben is?
0 Tovább

Tervezett bejegyzések

A jelenlegi tervek szerint hétköznaponta készül 2-5 (ha semmi nem jön közbe, legalább 3) poszt egy adott témáról, hétvégén pedig a Heti apró.


Itt vannak a posztok, amiket a közeljövőben megírni tervezek. Gondolatösszegző nekem és kis lista nektek. Nem csak ezeket fogom megírni, nincs sorrendiség és határidő sem, csupán egy tervezet. Kérjetek nyugodtan bejegyzéseket, örömmel írok olyanról, amire kíváncsiak vagytok!

----------------------------------

A matektanár bukása
Statisztika még egyszer
A blog és a hibák - Én
A blog és a hibák - Mások
A leszarom-szindróma
Miért kezdtem el írni a blogot?
Szponzoráld a ziskolát!
Könnyek és bevágott ajtók - liberális kupacalakítás
Civil munka témahét - szarlapátolás?
Rimóc témahét
Hány pontos egy ideális dolgozat?
Hol a határ?
Liberális témafelvetés, avagy a prezentáció módjai (totálszubjektív)
Szöveges értékelés

ÓÓ: Angol (hosszabb posztsorozat)
ÓÓ: Együttéléstan AKA társadalomismeret
ÓÓ: Ének (restauráció)
ÓÓ: Irodalom (restauráció)

Ti kértétek - avagy faragjatok belőlem botcsinálta oknyomozót!

Elfelvételi

0 Tovább

Óráról órára – 10.: Testnevelés

Heh, mennyire nem akarom ezt megírni! Húzom, halasztom, ameddig lehet. De angoltanárom volt vagy hat a négy év során és hosszabb időbe fog telleni, míg azon átverekszem magam, a közgázhoz meg kell írnom előtte a GO és YE jelentéséről, különbségéről. Ezekhez nincsen túl sok kedvem ma. Jöjjön hát a tesi.

Nem vagyok egy tornászalkat, a legutóbbi tudományos kísérletek szerint két hét alatt futom le a száz métert. Hozzám hasonló emberek tudják, ilyenkor a problémát nem az „anyag” vagy a tanár szokta jelenteni, hanem a kedves osztálytársak. Erről jut eszembe, aki megteheti, mindenki nézze meg ma este Az osztály c. filmet, az m2 adja. Én mondjuk a koncertet fogom nézni, de majd valamikor bepótolom. Ilyen filmeket kellett volna néznünk témaheteken, nem A hosszútávfutó magányosságát vagy egy dán akármit, aminek most fel nem tudom idézni a címét. Ezekkel sincs baj (illetve de, a dán film valami rettenetes volt), de ez olyan dolgokról szól, amivel tudunk és véleményem szerint kell is azonosulnunk.
 
Hol is tartottam…? Ja, igen. Szóval, sosem voltam egy tornabajnok, sőt. A közösség vérmérsékletétől függően azonban ez az AKG előtt sosem jelentett problémát, s bár voltak pocsék tornatanáraim, egyik sem baszogatott. Az a fajta közösségi szopatás, ami az AKG-ban ért pár évig, teljességgel ismeretlen volt előttem addig.
 
Emlékszem, amikor szóba került, hol is tanuljak tovább. Ismerve engem, akkori iskolám tanárai és egyéb ismerősök is az AKG-t javasolták, el is mentem hát megnézni.
Az első benyomás nem volt valami jó. Nem volt még szerencsém ekkora iskolaépületben, ennyi gyerekkel egy csoportban tartózkodni tanulmányaim során. Személytelenek és ridegek voltak az órák, kaotikus és átláthatatlan az iskolaépület. A többi megtekintett iskola is nagyjából ilyen volt (pedig bármennyire nem költséghatékony, én hiszem, hogy a kis osztályok sokkal jobban működnek), ez még önmagában egy elviselhető negatívum lett volna, nem kizáró tényező. Aztán megnéztem a tornaórát.
Adott Mi. úr és neje, Mi.-né. Van egy harmadik tornatanár is, de vele szinte egyszer sem volt órám. Az az egyetlenegy azonban eddig magasan kiemeli számomra az előző duóból.
Engem néhány órát leszámítva mind a négy évben Mi. úr „tanított”, a próbaórán Mi.-nét láttam. Hozzá egy nagyságrenddel kellemesebb emlékek fűznek, de az az óra, amit láttam, ott helyben bezárta nálam az AKG dossziéját: egy barakkra emlékeztetett az egész (egyébként nem, nincsen baj a tornaórákkal önmagukban, akkoriban nem volt részem „hétköznapi” tornaórákban sem). Mivel már tapasztaltam, mennyire tönkre tud tenni egy intoleráns tornatanár (és akkor még nem is tudtam, mi vár rám), akkor és ott elkönyveltem: nem megyek az AKG-ba.
 
A sors később mégis idehozott, jobb alternatíva nem lévén (lásd a blog alcímét). Emlékszem, az itteni szóbeli felvételin is elhangzott a gyűlölt kérdés, miszerint miért is szeretnék idejönni. Gyűlölöm ezt a kérdést, ha másért nem, azért, mert ebben a korban ez a döntés nagyobbrészt a szülő kezében van, legalábbis normális körülmények között. Nem emlékszem, mit válaszoltam, de utólag azt hallottam vissza, hogy „olyat válaszoltam, amire mai napig emlékeznek”. El sem tudom képzelni, mi volt az. Ma már folyékonyan tudnék hazudni egy ilyen kérdés hallatára, de akkoriban még nehezemre esett így megoldani a dolgokat.
 
Na, megint elkanyarodtam a témától. Röviden összefoglalva, a tornaórákban semmi különleges nincs. Semmi liberális/személyiségközpontú. Itt is igaz, hogy az megy el tornatanárnak, aki nem ért máshoz. Legelső (és egyik legrosszabb) tornatanárom első osztályban volt, Tamásnak hívták, ő volt az egyetlen, aki meg is csinálta (tudta csinálni?) a gyakorlatokat, amiket velünk csináltatott meg. Mi. úr sem tette meg nekünk ezt a szívességet.
 
Az egyetlen dolog, amit felróhatok – és fel is rovok – Mi. úrnak, az az, hogy azzal a minimális pedagógiai érzékkel sem rendelkezett (igazából csak ebben a tekintetben – a szerk.), amit elvárnék egy tornatanártól, ez pedig a csoport megfékezésére vonatkozik. Ha nem az AKG-ról beszélnénk, fel sem hoznám, itt azonban az lenne a minimum, hogy le lehessen szabadon megalázni a másikat. Arról, hogy hogyan is kerülnek olyan gyerekek az AKG-ba, akik megaláznak másokat, arról hamarosan posztot fogok írni. Sokan már biztos tudjátok, mire gondolok.
 
Most megyek, elkezdődött a koncert, nehogymár csak az ablakból hallgassam a továbbiakban. Ó, és ha valakit tényleg érdekelt a kis műsorajánlóm, 01:25-től szintén az m2-n lesz a Miért épp a demokrácia? c. dokumentumfilmsorozat egyik epizódja. Még nem volt szerencsém belenézni, de ígéretesnek tűnik az ajánló alapján.

 

0 Tovább

Apám Kurva Gazdag

blogavatar

Ez az iskola a legkisebb rossz

Utolsó kommentek