Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Óráról órára – 9.: Informatika/Gépírás (9. o.)

Essünk túl ezen is. Nincs túl sok írnivalóm a gépírásról. Ez ugye a hivatalosan csak tízujjas vakírásként ismert technika, nulláról teljes tudásig heti három órában. Nekem némi év eleji zötykölődésen kívül nem volt vele bajom, ötödik lettem az országos versenyen, szeretek gép előtt ülni, kiélhettem maximalizmusom és remek indikátora volt a tanév lassú csorgásának.

Ezt is R. tartotta. Mi jól elvoltunk, bár az első órákon kissé ideges voltam, hogy előkerül-e esetleg a hetedikes informatika. Nem tette. Sokan utálták a tárgyat és annyit késtek, amennyit tudtak. Igazából csak ismételni tudom magam a hetedikes informatikaórák kapcsán: normál órán szétszedték volna, itt azonban a kis teremben aránylag rendet tudott tartani.
 
Egy apróságot azért kiemelek róla, mert ez nagyon megmaradt: ez a gépírásverseny nem az iskola épületében volt, máshol. Miután lement a tízperces írás és mindenki kiment, míg összegezték az eredményeket, én egy kis sétálgatás után ráakadtam R.-re és egy osztálytársamra, akik talán a békebeli hippikorszakot megidézendő elégedetten cigarettáztak egymás mellett.
 
Ez lenne a valódi, eredeti AKG-s gondolatvilág, hm? 
0 Tovább

Szimptómák – 2.: Ígéretek

Nosztalgikus mese és csupán néhány konkrét példa következik alant. Lehet, hogy ezek a dolgok csak nekem fájnak, de nekem nagyon. A történet másik fele majd egy másik problémára világít rá, szóval azt majd a következő posztban.

Menjünk vissza messzire az életemben, az első általánosomba. Maximum egy tucat gyerek egy évfolyamon, apró kis alternatív iskola- Nem emlékszem, hányadikban is történt, amiről mesélni fogok – másodikban, harmadikban, negyedikben? Mindegy, valahol lényegtelen is.
Az órákról és a tanárokról most nem ejtenék szót. A történet szempontjából fontos tényezők csupán az udvar, a kétórás ebédszünet és az igazgatónő, aki egyben az osztályfőnököm is volt. Namármost, neki, mint ügyeletes kiskirálynak, mániája volt, hogy ebédszünetekben épülésünk-szépülésünk érdekében mindenkit kizavar az udvarra (ahogy ő fogalmazott, „nem ki lehet menni, hanem ki kell menni). Namármost, néha az ember persze elvan odakint is, de amikor épp a kiközösítettség közepesen vidám állapotát éli meg (egyébként szerintem mindenkinek jót tenne… nem félnénk ennyire a magánytól, nem tennénk meg mindent a konformitásért…), s míg kint csak a korhadt játékvasút van, míg bent a rengeteg könyv, nos, az ember inkább bent töltené azt a két óráját, vagy legalább egy részét.
Olyan szintet evett már a penész odakint, hogy azt el sem tudom mondani. A bennem lakó tudatos fogyasztó megunta a pesztrálást és mire kettőt pislogtam, már ott ültem szüleimmel együtt az igazgató mellett és áttárgyaltuk, hogy legyen kedves ezt a kötelező friss levegő-dolgot nem ennyire túlzásba vinni. Ahogy cinikusabb és akkori énemnél tapasztaltabb olvasóim bizonyára már meg is sejtették, az igazgatónő mindent megígért, hogy aztán semmi se változzon.
Egy pozitív aspektusa volt ennek a sulinak ilyen tekintetben az AKG-val szemben, erről majd később.
 
A fenti kis anekdotát azért meséltem el, mert pár hónappal ezelőtt lejátszódott egy üvöltözős jelenetem a patrónusommal és egyből eszembe juttatta a fentieket. Témahét (na ezt sem magyaráztam el eddig, de szokott más iskolákban is lenni), dolgozzunk civil szervezeteknél. A liberális, pardon, személyiségközpontú iskola elküldött minket arra a kevés helyre, ahol hagyták, hogy dolgozzunk. Ilyen volt egy kutyamenhely, ahol szart lapátoltattak (egy szülő feljelentést is tett) és a Kék Pont is, ha jól emlékszem. A témahét emléke (anélkül, hogy ott lettem volna) annyira felcseszi az agyam, hogy külön posztot fogok róla írni. Lényeg a lényeg, a témahét témáját, hm, mondjuk nagyjából három héttel a témahét előtt a csibén bejelenti a patrónusunk. Én és V. a csibe után óvatosan megkérdezzük, lesz-e, hm, entellektüel irányultságú elfoglaltság (Csak hogy tudjam, ki kell-e állnom az erkélyre meztelenül, fürdés után pont a témahét előtt. Tudjátok, hogy megy ez). F. széles mosollyal megnyugtat minket: lesz. Még példát is hoz: levéltárkészítés, a csillagokat is leígéri nekünk. Én és V. megnyugszunk, naivan elhisszük azt, amit patrónusunk előad. Nem is foglalkozunk a dologgal a továbbiakban.
 
Naivak voltunk, mint már annyiszor. Saját magamról feltételeztem volna, hogy három és fél évnyi AKG-zás után kritikusabban állok ahhoz, amit mondanak nekem, de én még mindig bedőlök annak, aminek be akarok dőlni. A témahét előtti utolsó csibén F. kihirdeti a választható programok listáját: kerítésfestés egy óvodában, a kutyamenhely, a Kék Pont és még két valami, amiket most nem tudok felidézni. Ezek azok a programok, amikre jelentkezhetünk, illetve van két egy-egynapos program: békamentés és korrepetálás egy iskolában.
Én és V. összenézünk. V. egy igazi konformgyerek, inkább egyetérteni szeretne az őt körbevevő rendszerrel, mint nem. Én egy kritikus alkat vagyok, de ez padfirkálás és falberúgás helyett egy blogban manifesztálódik. És mégis, V. az, aki először megjegyzést tesz, tőle szokatlanul szarkasztikus hangsúllyal megkérdezi tőlem, nem lenne-e kedvem csibe után közvetlenül megejteni vele egy gyors zuhanyzást a Dunában. Kissé hideg volt akkoriban. Nem tudnék nem jobban egyetérteni. Egy fokkal hangosabban közlöm feltevésem a patrónusommal (ne feledjük, én vagyok az a srác, akiről azt írta töritanárom, hogy „ad hoc hiányzásaitól rettegni kell”, egyébként teljes joggal), s felteszem a költői kérdést, miszerint hol van az ismét kisebbségbe és háttérbe szorult évfolyami értelmiség programja. Pókerarccal feleli, hogy a korrepetálás az.
F. elmehetne politikusnak is, olyan fapofával vetette ezt oda. Az egy dolog, hogy a szakirodalom szerint elfogadhatatlan, hogy az intelligens gyerekekkel javíttatsák a dolgozatokat/korrepetáltassák a társaikat. Én társaimnak örömmel magyarázok, de engedtessék meg nekem, hogy ne akarjak odamenni vadidegeneknek magyarázni pár évfolyamokkal lejjebb lévő dolgokat. Degradáló.
A kardcsörte természetesen elmarad. Miután F. végigsorolja a listát és mindenki személyiségének és drága pici lelkének megfelelő témát választhat… az ötből, én és V. odamegyünk hozzá. V.-t elég hamar le lehet rázni azzal, hogy „jaj, hát mi mindent megpróbáltunk, így is alig találtunk helyszíneket, sajnos nem akadt ilyen”. Nekem ez egy kicsit kevéske, ugyanis kaptam egy úgynevezett ígéretet, ráadásul példát is hozzá. Innentől kezdve egy kicsit jobb érvelés kell ahhoz, hogy elfogadjam a történteket.
 
Kérdőre/felelősségre vonom F.-t, nem kicsit idegesen. Reakciója először csupán annyi, hogy megismétli a korábban V.-nek leadott kis szösszenetet, hátha másodjára jobban tetszik. Miután látja, hogy ez sem elegendő felháborododásom csitítására (és bizonyára irritálja, hogy velem együtt szinte mindenki magasabb nála), elkezd üvölteni velem(!), hogy azonnal üljek le és különben is. Látva, hogy itt nem a patrónusommal, hanem a Rendszer elkötelezett fogaskerekével beszélek, abba is hagyom a további kísérletezést az értelmes kommunikációra. V. ekkorra már elfogadta sorsát és elkezdte megbeszélni közös barátaival, hová fognak menni. Én már elhatároztam, mit (nem) fogok tenni, így különösebben nem érdekel a dolog. Álfüstölögve közlöm vele, írjon fel engem is oda, ahová ő megy.
 
Miután ezt letudtam, hazamegyek és megbeszélem a szüleimmel, hogy nem vagyok hajlandó részt venni ezen a kis egyhetes szarlapátoláson (mily ironikus, volt, aki tényleg szart lapátolt és ez volt utólag az egyik legjobban utált témahét). Nem lettem beteg, sem „beteg”, a témahétre egyszerűen csak nem voltam hajlandó bemenni. Az, hogy ez a fajta „hiszti” az, amiért legalább egy fél pillanatig számít(hat)ott (volna) a mondanivalóm, az a következő posztra tartozik.

 

0 Tovább

Óráról órára – 8.: Informatika (7. o)

Mint láthattátok az előző informatikaposztnál, tettem egy zárójeles megjegyzést a címben. Éles elméjű olvasóim bizonyára már rájöttek, hogy hetedikben és kilencedikben valószínűleg más tanított mást az informatikaórán. Bravó, kedveseim, ki fogok sorsolni köztetek egy Firefox böngészőt. Nos, tehát térjünk rá a hetedikes informatikaórákra.

Adott R. tanárnő. Őt én emberileg szerettem, nem kevesen viszont utálták. Egyszer majdnem elküldték az iskolából is. F. idősebb iterációja, egy olyan tantárggyal, ahol könnyebb pórázon tartani a gyerekeket. Fegyelmezni egyébként nem igazán tudott, a kupacom egy normális órán megette volna. Itt azonban el lehetett vele lenni. Kilencedikben ő tanította a gépírást (az volt az informatikaóra), hetedikben vele kezdtük a normál informatikát a hullaegyszerű Word átvételével.
 
Namármost, szerintem mindenki félkómában töltötte azokat az órákat. Betűtípus, WordArt, címsor, kép beszúrása, objektumsorrend, ilyen alapvető dolgokkal traktáltak minket. A csoportbeosztás a következőképp nézett ki: két csoport, az évfolyam névsor szerint kettévágva, egyik csütörtök délután duplaóra az egyiknek, másikon a másiknak. Amelyiknek éppen nem volt órája, mehetett haza.
 
Egyik délután eltévesztettem az órarendet (könnyű összekeveredni) és pont a másik csoportnak volt órája. Anyázva hazamentem. Sikeresen összekavartam az agyam és jövő héten meg elfelejtettem bemenni az órára. Aztán megint. Mivel senkinek nem hiányoztam és gyűlöltem a triviális informatikaórákat, a továbbiakban elégedetten mentem haza minden csütörtökön fél kettőkor. Egészen az év végéig.
 
Pontosan, a tanév második felében csesztem bejárni az informatikaórákra. Mi lett a dolog vége? Idézet az értékelőmből:
 
„L. mindig figyelmesen és fegyelmezetten dolgozott az órák folyamán. A tanult programokat nagyon jól kezeli. A tanév során csak egy dolgozatot írt meg, ami jelesre sikerült. Képességei alapján (figyelembe véve az órai feladatmegoldásait is) éves munkáját jelesre (5) zárom.
 
WTF? A dolog soha többé nem került elő.
Elvesztem a bürokráciában vagy ennyire látszott, hogy megy az anyag? Nem tudom. 
0 Tovább

Szimptómák – 1.: Brrrrrr, a csengő

A legtöbb iskolában van kapucsengő. Nálunk nem volt (egyik iskolámban sem). Egy jó darabig az AKG-ban sem volt. Most azonban minden liberális (pardonbocsánat, személyiségközpontú) elv ellenére van. Érdekes mellékzöngékkel.

Engem sosem érintett a csengő, ugyanis otthoni kajából ebédelek és nem megyek ki a CBA-ba ebédszünetben. Cigarettázni sem cigarettázom. Engem tehát teljesen hidegen hagy a csengő és a vele járó regulahalmaz, a péntek délutánok kivételével. Hogy mi ez a csengő és milyen regulahalmazról beszélek? Kezdjük az elején.
 
Adott egy tanuló. Őt és barátait egy szórakozóhelyen (kocsmában - a szerk.) előállítják, mert kisebb mennyiségű fehér porral (nagyobb mennyiségű illegális tudatmódosítóval - a szerk.) flangálnak. Természetesen az AKG szellemiségével összhangban nem vágják ki őket, mint macskát szarni, megbeszélés, ilyen-olyan terápia, pár hónap múlva talán megint. Gondolom, nincs elkárhozott lélek, mindenkit megpróbálunk megmenteni. Oké. A dolog következménye az, hogy felszerelik a kapucsengőt és ebédszünetben többé nem lehet kilépőcédula nélkül elhagyni az iskolaépületet.
Nem kilépőcédulának hívják, hanem ennek is van valami frankó, személyiségközpontú neve. Mégis, annál a kifejezésnél maradnék, amit már az Abigél bentlakásos iskolájában is oly stílszerűen és helytállóan használtak Szabó Magda alakjai. Ez ugyanis tökéletesen leírja a helyzetet: ha ki akarsz menni az épületből, akár csak fél percre is a kocsihoz, kell egy papír a patrónus aláírásával, hogy [gyerek neve] [ettől eddig] elhagyhatja az iskolaépületet [tanár aláírása]. Már külön formanyomtatványa is van ennek az egésznek. Eleinte csupán a rendőrségi vizsgálat következményeként, rövidtávú dologként emlegették a csengőt és a kilépőcédulát, de valahogy ottmaradt. Nem is volt kedve eltűnni.
 
A korgó gyomrú gyermekek szívása M. szavaival élve egyéni szociális probléma. Akik azonban érdekesebbé tették az egész szituációt, azok a cigarettázók voltak. Nekik törzshelyük ugyanis a suli melletti CBA, az iskolaépületben ugyanis igencsak visszás lenne dohányozni. Az ajtók bezárása után jöttek a vécék, mint a gyors slukkok helyszínei. Később a konyhán keresztül(!) szöktek ki egészen addig, míg ezt a lyukat nem foltozták be a tanárok.
 
Folyamatosan zajlik a macska-egér harc, ahogy az iskola – a gyerekek egészségének és (vállaltan!) image-ének védelmében – próbálja megakadályozni az iskolán kívüli dohányzást. Egyes tanárok (például Nó.) órái előtt és után csendőrként körbejárja a vécéket, dohányos kölköket keresve. Az egészben persze az a legizgalmasabb, hogy értékelhető konklúzió és következmény nélkül zajlik az üldözősdi.
 
Most mondhatjátok, hogy „jaj, L., hiszen te még nem csináltál semmi rosszat nem kaptak el semmiért, honnan is tudhatnád, talán több megy ott, mint lelkizés”. Touché, elfogadom. Mégis, vajon akkor miért az a köz álláspontja, hogy ilyenkor amúgy sem történik semmi, csak beszéltek egy kicsit a patrónussal és minden megy tovább? Senkit sem láttam még a cigaretta miatt kicsapni, vagy akármilyen büntetés által sújtani. Nem is kötelező ezért büntetni a gyereket, nem. De akkor mire fel ez az álszent, szemforgató üldözősdi? Keresitek, elkapjátok, ejnyebejnye, majd vissza az első mezőre? És ha nem így van, és tényleg van büntetés, akkor mire fel él bennünk a „büntetésként beszélgetés” képe és a tanárok miért nem változtatják meg? Gyakorló pedagógusok tudhatnák, hogy ha azt hisszük, nincs büntetés, a fenyegetés fikarcnyit sem fog számítani.
 
Nemrég édesapámmal folytattam egy beszélgetést a tárgykörről (a blog jó ismerője). Nagyjából az alábbi párbeszéd zajlott le köztünk:
„- Komolyan, ha el akarják kapni a cigizőket, szerintem lennének olyan szülők, akiket zavar ez annyira, hogy összedobnák a pénzt egy-egy füstjelzőre az összes klotyóba. Én magam örömmel veszek egyet, mennyi az, nyolcezer forint?
- Jó, de látod, hogy semmi következménye nincs.
- Ez a baj.”
 
Még egy külsős is így látja. Kedves tantestület, ha ez egy fals kép, javítsák ki, mert ez árt az iskola image-ének, nem a cigarettázó gyerekek! És ha nem fals, akkor meg mire fel a szemforgatás?

 

0 Tovább

Miről is szól a blog?

Ahogy elolvastam ezt a kommentet, arra gondoltam: talán nem sikerült megfogalmaznom céljaimat. Sőt, ez bizonyos, hiszen pár homályos utalást leszámítva csupán tanáraimról és tantárgyaimról írogattam. Célom azonban nem egy iskolai napló írása. Ez, bár talán érdekes lehet néhány embernek, valahol jelentéktelen. Csupán azért szerepel itt, hogy a maga módján megmutassa, milyenek az AKG-s hétköznapok, a tanárok és a felnőttek-gyerekek hozzáállása különböző témakörökhöz, gondolatokhoz.

Szeretném elmesélni, mi változott. Sok minden. A "nyilvánosságra kerülés" után igyekeztem másképp írni. Aztán úgy éreztem, bárhogy és bármit írok, a tanárok konstruktivitása nem fog nőni - és a köztájékoztatás abban a formában nem a feladatom, mint amit és ahogy hinni vélnek. Most már - mint az oldalsávban látjátok - a blog fő portfóliója a saját és a körülöttem lévő emberek kimondott vagy ki sem mondott problémáinak leírása.

A lényeg azonban nem ez. A lényeg az iskola jelenlegi állapotának feltérképezése, a külsős tévhitek (legalább részleges) megszűntetése. Nem véletlenül választottam az AKG gúnynevét címül. Az iskola, hiszem, egy kényszerű paradigmaváltás előtt áll. A népszerű elmélet szerint az új szárny felépítésével járó anyagi költségek kényszerítették arra az iskolát, hogy nagyobb, de nem feltétlenül jobb legyen: nagyobb évfolyamok, párhuzamos illetve művészeti képzés visszahozása, gyakran „érdekes” arcokkal. Ha már arról pletykálnak, hogy egy drogos srácot azért tűrtek meg fél évig, mert az apja havi egymilliót fizetett, akkor baj van. Ha egy ilyen egyáltalán felmerül egy hozzám hasonló konformember fejében, akkor valami nincs rendjén.
 
Eredetileg végig akartam venni az órákat, s csak utána rátérni a jelenlegi repedésekre az AKG elveinek falán. Most ráébredtem: félrevezető a várakozásom.
 
Nem a tőlem különböző gyerekek ellen vagy a hozzám hasonlóak mellett akarok kampányolni. Nem a tanárokat akarom degradálni vagy bálványozni (mindig ki is emelem, hogy ezen irányú írásaim alapvetően szubjektívek). Célom csupán annyi, hogy legalább a külsős olvasók szemében ne legyen többé az AKG a kurva gazdag drogos gyerekek hatévi seggnyalásának helyszíne. Na meg, hogy kiírhassam, ami zavar, a patrónusomat annak idején például nem érdekelték ezek.
 
Az Óráról órára posztsorozattal párhuzamosan tehát megindul a Szimptómák. Kezdetnek vegyük át azt az incidenst, amikor némi drog megtalálása lehetetlen helyzetbe hozta a cigarettázó diákokat. Meg az összes többit is.

 

0 Tovább

Apám Kurva Gazdag

blogavatar

Ez az iskola a legkisebb rossz

Utolsó kommentek